Янукович поховав “Дождь”?

Президент-утікач забезпечить існування опозиційного російського телеканалу, позбавивши його опозиційності – принаймні в українському питанні.

В Росії більше немає незалежних каналів. Сьогоднішній марафон «Дождя» це наочно продемонстрував. Звісно, для цього телеканалу настали важкі часи саме через його опозиційність. Нагадаю, що обструкцію йому влаштували через питання «Чи варто було здати німцям Ленінград, аби зберегти сотні тисяч життів?», винесене на громадське обговорення в січні поточного року. 4 березня Рада з прав людини при президенті РФ повідомила, що за місяць канал має закритись, а 20 числа власник будівлі відмовився продовжувати з каналом угоду оренди.

Таким чином, заява головного редактора каналу про те, що колектив «Дождя» переглянув кодекс професійної етики й готовий на створення спостережної ради з визнаних авторитетів, схоже, не справила належного ефекту. Тож з огляду на фінансові проблеми, через які канал мав померти, «Дождь» запустив телемарафон, за тиждень якого краудфандинг – уперше в російській історії телебачення – дозволив назбирати грошей ще на півсотні днів роботи.

Однак усе, схоже, не так просто. Я не маю доказів і не хочу ображати колег, проте не виключаю, що найбільшим донором «Дождя» або вже став, або стане найближчим часом Кремль – точніше, афілійовані з ним бізнесмени. Другий варіант – каналу просто дозволять працювати надалі, не знімаючи, однак, з «морального» гачка.

До такого висновку підштовхує поява в телемарафоні Віктора Януковича. Питання, які йому задавали, ми чули неодноразово – як і відповіді на них. Снайпери, шабаш радикалів, некерована країна – ці всі месседжі неодноразово виголошували провладні канали. Виголошував їх і сам Янукович, хоча елементарного лінгвістичного аналізу достатньо, щоб зрозуміти, що тексти його промов писали путінські спічрайтери. Навушник, який так безсоромно демонстрував Віктор Федорович у сьогоднішньому ефірі, вочевидь, теж передбачав наявність «ідейно правильного» суфлера.

Не виключаю, що саме це інтерв’ю і стане, зрештою, запорукою виживання «Дождя». Принаймні на якийсь час, що мало залежить від кількості зібраних коштів. Це час до особливого розпорядження. Адже Кремлю чудово відомо, що «Дождь» – один з небагатьох російських каналів, які лишились в українських кабельних мережах. І не скористатись таким ресурсом, аби продовжити інформаційну війну проти Києва, російське керівництво просто не могло. В теорії це може справити навіть більший ефект: опозиційний канал доносить до глядача практично ті самі меседжі, що й канали владні. І саме це може стати запорукою його подальшого існування. Причому власті зовсім не обов’язково диктуватимуть, що йому робити. Канал і надалі може лишатись в інтелектуальному гетто, зрідка видаючи критично важливі для Кремля месседжі – най би навіть у критичному вигляді. І навіть якщо це буде використання “втемну”, колективний ворог Путіна однаково буде для нього корисним.

«Дождь» злився. І те, що його ведучі повідомили, що інтерв’ю брали журналісти Аssociated Press та НТВ, геть нічого не змінює. Оці останні три літери – НТВ – настільки дискредитували російську журналістику, що посилатись на них, стало, м’яко кажучи, непристойно – як мочитись посеред вулиці. Втім, і питання англомовних колег – попри звичайну практику – були надзвичайно тактовними, що теж наводить на певні роздуми. Втім, нічого особистого – лише бізнес.

ОЛЕКСІЙ КАФТАН, ЕСПРЕСО.TV

Like this post? Please share to your friends:
Залишити відповідь